איך תורמים ויטמינים לספורטאים? מדריך מפורט

התוספים שמושכים את עיקר תשומת הלב של ספורטאים ומתאמנים הם אבקות חלבון מומלצות למיניהן, ואך טבעי שכך יהיה, שהרי חלבונים הם אלה שבונים את מסת השריר הנחוצה – אבל ישנו עוד מרכיב חשוב לא פחות לבריאות מיטבית ומקסימום ביצועים אצל כל ספורטאי: ויטמינים.

ויטמינים חשובים כמובן לכל בני האדם, אבל אצל ספורטאים, בגלל העומסים הרבים המוטלים על השלד, הכליות, הלב, הכבד ובעצם כלל מערכות הגוף, נדרשת רמה גבוהה במיוחד של ויטמינים, יותר מהמינימום המומלץ (ובהקשר זה כדאי לציין שה-RDA, כלומר ה-Recommended Daily Allowances, הקצובה היומית המומלצת ע”י משרד הבריאות וארגוני בריאות בעולם, לא תמיד מספק את כל צרכי הגוף של הספורטאים).

איך עוזרים ויטמינים לספורטאים למצות את הפוטנציאל?

באופן כללי תורמים ויטמינים לספורטאים בדרכים רבות ומגוונות, כשלכל ויטמין תפקיד חשוב משלו:

* ויטמין A (בטא קרוטן): מעודד גדילה, מחזק את העצמות ועוד.

* ויטמין C: ויטמין יקר ערך באופן כללי. בין השאר מחזק את מערכת החיסון כך שלא מחסירים אימונים ובנוסף מסייע בספיגת ברזל בגוף.

* ויטמין D: אמנם מיוצר ע”י הגוף לאחר חשיפה לשמש, אולם במקרים רבים הרמה שלו נמוכה מדי ועלולה לפגוע בביצועי הספורטאים כמו גם להגדיל את הסיכון לשברי מאמץ וכאבי שרירים.

* ויטמין E: עוד ויטמין בעל תועלת רבה מאוד, בעיקר במלחמה ברדיקלים החופשיים. עבור ספורטאים, התרומה העיקרית שלו היא מניעת חמצון שומנים אחרי פעילות פיזית אינטנסיבית.

* ויטמין K: לוקח חלק בתהליכי קרישת דם ומסייע להפיק אנרגיה משומן וחלבונים, כולל אלה שמספקות לגוף אבקות החלבון השונות (חלבון מי גבינה, חלבון קזאין וכו’).

החשיבות המיוחדת של ויטמינים מקבוצת B

קבוצה ספציפית של ויטמינים לספורטאים הינה קבוצת B, שמונה שמונה ויטמינים:

* תיאמין (B1): עוזר למצות את פוטנציאל האנרגיה של הפחמימות וכך תורם לאימונים אינטנסיביים יותר.

* ריבופלאבין (B2): לוקח חלק חשוב בשימוש בחלבונים לטובת בניית רקמות שריר. בנוסף מסייע לעיכול מיטבי ולפעילות מיטבית של העיניים.

* ניאצין (B3): בין תפקידיו עזרה לתאים בשימוש בחמצן לטובת קבלת אנרגיה. לוקח חלק גם בשמירה על מערכת העצבים.

* חומצה פנטוטנית (B5): מסייעת לסנתז חומצות אמינו. מחסור בה עלול לגרום להתכווצויות שרירים ועייפות.

* פירידוקסין (B6): מזרז את התגובה של חומצות האמינו בתאים השונים, ולכן חלק גדול מתוספי התזונה של חומצות אמינו bcaa מכילים אותו. כמו כן מסייע לחילוף החומרים של החלבונים. בנוסף משתתף בייעול השימוש במאגרי הגליקוגן שמהם מגיעה האנרגיה לשרירים.

* ביוטין (B7): לפעמים נקרא גם B8 ואפילו ויטמין H. בכל מקרה תפקידו הוא לסייע במטבוליזם.

* חומצה פולית (B9): גם ויטמין זה לוקח חלק משמעותי במטבוליזם של חלבונים ופחמימות.

* קובלמין (B12): רמה נמוכה מדי של ויטמין B12 עלולה לבוא לידי ביטוי בהתעייפות מהירה ועל כן קושי להתאמן בעצימות הרצויה. כמו כן ויטמין זה חיוני להתאוששות מיטבית אחרי האימונים.

ויטמינים – לא רק לספורטאים

כאמור עבור ספורטאים ישנה חשיבות גדולה במיוחד להקפדה על כמות מספקת של ויטמינים, אבל ישנם עוד מקרים שבהם מולטי ויטמין איכותי הינו תוספת יקרת ערך לתזונה.

בפרט כך הדבר אצל מי שהתזונה שלו לא עשירה ומגוונת מספיק, כך שהיא אינה מכילה את כל הוויטמינים והמינרלים שהוא צריך, ועוד מקרה שבו כדאי לשקול תוספת ויטמינים דרך תוסף מתאים הוא דיאטה: בין אם המטרה היא ירידה במשקל (בעזרת שורפי שומן או בלעדיהם) ובין אם המטרה היא גוף חטוב יותר (בעזרת תוספי תזונה לחיטוב או בלעדיהם), כדאי לוודא שהתפריט ממוקד המטרה מכיל גם את כל הוויטמינים והמינרלים החיוניים, ובכמות מספקת – ואם לא, להיעזר בתוסף מולטי ויטמין.


×

שלחו לנו הודעת וואצפ

×
אוהבים מבצעים והנחות?
השאירו את המייל שלכם ואנו נדאג לעדכן אתכם בכל מה שחם וחדש
מבטיחים לא להציק
אוהבים מבצעים והנחות?
השאירו את המייל שלכם ואנו נדאג לעדכן אתכם בכל מה שחם וחדש. מבטיחים לא להציק
המייל שלכם בטוח אצלנו, אנחנו לא חולקים אותו עם אף גורם אחר.