54776175 - sport, fitness, healthy lifestyle and people concept - close up of man with jar and bottle preparing protein shake

בחירת אבקת חלבון הכי טובה לצרכים שלנו

החלבונים הם אבני בניין עבור רוב התאים בגופנו, ובפרט הם אלה שבונים את השרירים שלנו. המקור העיקרי של חלבונים הוא האוכל שאנחנו אוכלים, כשישנם חלבונים מן החי (בבשר, בביצים ובמוצרי חלב) וגם חלבונים מן הצומח (בעיקר דרך שילוב של דגנים וקטניות שיוצרים חלבון מלא). מקור נוסף הוא אבקות חלבון, כשגם כאן ישנם שני סוגים: אבקת חלבון על בסיס מי גבינה ולצידה אבקות חלבון טבעוניות.

מה מאפיין אבקות חלבון על בסיס מי גבינה?

אבקת החלבון על בסיס מי הגבינה נקראת גם אבקת חלבון whey. ברוב המקרים מדובר בתוצר לוואי של תהליך גיבון חלב לכדי גבינה, כשהנוזלים שמופרשים תוך כדי הגיבון עוברים תהליכים שונים שממצים אותם לכדי אבקה שמספקת חלבון איכותי במיוחד לגוף.

בחלק מהמקרים מדובר בחלבון שמלכתחילה יועד למטרה זו, אבקת חלבון, ובהתאם גם גידולן של הפרות וכל שאר השלבים עד לאבקה מתוכננים כדי לייצר את החלבון בעל ההשפעה המקסימלית. דוגמה לכך היא החלבון של חברת סינטרקס האמריקאית.

באופן כללי מי הגבינה מכילים מעט מאוד שומן, ולעומת זאת כמות גדולה במיוחד של אחת מחומצות האמינו החשובות ביותר עבור ספורטאים ומפתחי גוף, לאוצין. חומצת אמינו חיונית זו (שהגוף לא מסוגל לייצר בכוחות עצמו) הינה נדבך מרכזי בבניית שרירים, ועל כן הפופולריות הרבה של אבקות חלבון המבוססות על מי גבינה.

עוד כדאי לדעת שחלבון מי גבינה איזולט (חלבון מי גבינה מבודד) הוא סוג איכותי במיוחד של חלבון, אפשר לומר אבקת חלבון הכי טובה שכן הריכוז של החלבונים באבקה זו הוא יותר מ-95%.

הייחוד של אבקות חלבון קזאין

סוג ספציפי אחר של אבקות חלבון הוא קזאין – אבקות חלבון קזאין מתפרקות בגוף בקצב איטי במיוחד, עד ל-7 שעות, שכן המפגש בין חלבון זה לבין מיצי הקיבה יוצר מעין ג’ל צמיגי שנספג אט-אט בדפנות הקיבה. בהתאם השפעתו של הקזאין נמשכת זמן רב, כאמור עד 7 שעות, והוא מתאים במיוחד לצריכה לקראת הלילה כך שגם במהלך השינה השרירים שלנו יקבלו את אבני הבניין הנחוצות להם ובפרט את חומצות האמינו החיוניות.

האם אבקות חלבון משמינות?

כדאי לדעת שגם אבקות חלבון על בסיס מי גבינה וגם אבקות חלבון טבעוניות אינן משמינות. האבקות הטבעוניות מבוססות על חלבונים בריאים ונטולי שומן כגון חלבון אפונה וחלבון המפ, וגם במקרה של חלבון מי גבינה, אחוז השומן נמוך מאוד וכך גם מספר הקלוריות. בסופו של דבר אתם צריכים לדעת איזו אבקת חלבון הכי טובה בשבילכם.

במנה רגילה של אבקת חלבון על בסיס מי גבינה יש כ-120-130 קלוריות, כמחצית הכמות ביחס למנת דג או עוף, וגם ביחס ליוגורט כמויות הקלוריות, הסוכר והשומן של אבקות החלבון נמוכה במידה בלתי מבוטלת ביחס לכמויות המקבילות ביוגורט.

באילו מקרים כדאי במיוחד לצרוך אבקת חלבון?

בין אם בחרתם באופציה של whey חלבון (כלומר על בסיס מי גבינה) ובין אם באופציה של אבקת חלבון טבעונית, כדאי לדעת שהן תורמות רבות לכל מי שעוסק בפעילות גופנית או בפיתוח גוף, ובפרט מומלץ לצרוך אותן במקרים הבאים:

* כשמתחילים להתאמן – הסיבה היא שאלו שעושים את צעדיהם הראשונים בתחום פיתוח הגוף או בספורט באופן כללי זקוקים יותר מהרגיל לחלבונים.

* כשמגדילים את האינטנסיביות של האימונים או את רמת העצימות שלהם – גם במקרים אלה גדל הצורך בחלבונים.

חשוב להדגיש שהגברת רמת הקושי של האימונים או מעבר לשגרת אימונים בתדירות גבוהה יותר ללא צריכת אבקות חלבון איכותיות עלולה להוביל לפירוק רקמות שריר במקום להגדיל את מסת השריר.

אבקת חלבון הכי טובה? היצרניות המובילות של אבקות החלבון

לכל מתאמן, ספורטאי ומפתח גוף עשויה להיות תשובה אחרת לשאלה איזו אבקת חלבון הכי טובה, אבל ככלל כדאי לדעת שהיצרניות הבולטות בתחום הן דיימטייז (Dymatize), אופטימום נוטרישן (Optimum Nutrition ובקיצור ON), חברת BPI, חברת USN, סיינטרקס (Syntrax), מאסל פארם (Muscle Pharm) וכן VEGAN FREAK.


×

שלחו לנו הודעת וואצפ

×
אוהבים מבצעים והנחות?
השאירו את המייל שלכם ואנו נדאג לעדכן אתכם בכל מה שחם וחדש
מבטיחים לא להציק
אוהבים מבצעים והנחות?
השאירו את המייל שלכם ואנו נדאג לעדכן אתכם בכל מה שחם וחדש. מבטיחים לא להציק
המייל שלכם בטוח אצלנו, אנחנו לא חולקים אותו עם אף גורם אחר.